Strony

Archiwum bloga

środa, 17 sierpnia 2016

[165] Duma i uprzedzenie

Duma i uprzedzenie to jedna z tych powieści, które wypada znać. Nie należy jednak do serii męczących książek, które się czyta tylko dlatego, że się powinno, a dlatego, że lektura sprawia przyjemność.

Duma i uprzedzenie od lat zachwyca czytelniczki wątkiem miłosnym i postacią pana Darcy'ego. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ ukazane wątki miłosne zachwycają swoja konstrukcją. Nie są przesłodzone, nie brak im zwrotów akcji, ale przy tym nie należą do śmiesznie i na siłę dramatycznych, raczej przedstawione są realistycznie i idealne odzwierciedlają uczucia młodych ludzi i intrygi otoczenia, które jest im niechętne. Bardzo podoba mi się ukazanie stopniowej zmiany podejścia Elżbiety do Darcy'ego, tego jak powoli jej opinia o nim się zmienia i dostosowuje do okoliczności.

Ukazanie tej zmiany nie byłoby możliwe, gdyby nie przedstawienie psychiki głównej bohaterki oraz jej podejścia do świata i ludzi. Nie jest jeszcze idealne, nie widać jak wiele czynników ją motywuje i zmienia, ponieważ Austen skupia się tylko na nielicznych - podejście społeczeństwa i rodziny - ale nadal robi wrażenie i jest przedsmakiem późniejszych przemian w literaturze, w których i pisarka ma swój udział.

Często się słyszy, że Duma i uprzedzenie jest doskonałym ukazaniem społeczeństwa z czasów autorki. Faktycznie ten wycinek, który ukazuje jest przedstawiony całkiem nieźle, jednak przesadą wydaje mi się generalizowanie i przekładanie na społeczeństwo, mówienie o jego doskonałym ukazaniu. Zwłaszcza, że Austen skupia się w zasadzie na jednym wątku - zawieraniu małżeństwa - i to przez jego pryzmat i w odniesieniu do niego pokazuje reakcje różnych ludzi oraz czynniki motywujące ich. To jednak trochę za mało, by mówić o ukazaniu obyczajowości i społeczeństwa, tym bardziej, że nawet konwenanse w przypadku tej powieści są odsuwane na bok.

Powieści w XIX wieku miały za zadanie przede wszystkim uczyć i tak jest w przypadku Dumy i uprzedzenia. Najważniejszą lekcją jaką można z niej odebrać jest nieocenianie po pozorach. Na przykładzie głównej bohaterki, ale i wielu pobocznych można się przekonać jak bardzo bywa błędne i jak koszmarne może mieć konsekwencje.

Uważam Dumę i uprzedzenie za naprawdę piękną powieść o miłości, o pozorach i uczciwości. Daje doskonałą lekcję na temat tego, że czasami lepiej wstrzymać się z oceną.

Autor: Jane Austen 
Tytuł: Duma i uprzedzenie
Wydawnictwo: Świat Książki
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 367

11 komentarzy :

  1. "Duma i uprzedzenie" to klasyk, do którego lubię wracać. Nie potrafię powiedzieć ile razy czytałam tę książkę, jednak za każdym razem czuję, jakbym robiła to po raz pierwszy :) Jedna z moich ulubionych powieści :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam i nawet mi się podobała, aczkolwiek uważam, że to "Emma" jest najlepszą książką Jane Austen :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja właśnie zamierzam się do zabrania za nią. Mam zamiar ją wziąć przy następnej wizycie w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam jeszcze tej książki, ale mam ją w planach, razem z kilkoma innymi książkami tej autorki ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę, zabieram się za nią już długi czas, jednak chyba najwyższa pora to zmienić! Swoją drogą to wydanie wygląda cudownie, chcę mieć je na mojej półce :) Pozdrawiam i obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawy blog :) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Znam, ale nie miałam okazji jej czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę w końcu ją przeczytać, zapraszam do mnie, dopiero zaczynam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kocham, uwielbiam, czytałam już dwa razy(a to coś, bo pierwszy raz w zeszłym roku), 5h ekranizację oglądałam niezliczoną ilość razy... Taka ze mnie psychofanka :P Austen piszę świetnie, co mogłam wywnioskować jedynie po tej jednej książce. Uwielbiam!

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka, którą zdecydowanie warto przeczytać, chociaż pewne postaci i ich zachowania potrafią irytować. Często miałam już dość chociażby nieustannych miłostek młodszych sióstr Bennet. Mimo to za jakiś czas chętnie wrócę do "Dumy i uprzedzenia". ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i proszę o ich zostawianie - miło wiedzieć, że ktoś czyta.

Jestem na Facebooku

Szara Kawiarenka

oraz Instagramie

Instagram

...