Strony

niedziela, 12 lipca 2015

[76] "Niezbędnik obserwatorów gwiazd"

Tytuł: Niezbędnik obserwatorów gwiazd
Autor: Matthew Quick
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 317

Russ pochodzi z dobrej, bogatej rodziny. Miał szczęśliwe życie do tej pory, ale właśnie stracił rodziców. Rodzina Finley'a jest niepełna, biedna i nieszczęśliwa. Chłopców łączy tylko miłość do koszykówki i patrzenia w gwiazdy. Mimo to okoliczności sprawiły, że połączyła ich przyjaźń i dzięki niej mogli pomóc sobie w rozwiązaniu problemów. 

Książka porusza trudne tematy jak śmierć rodziców czy wychowanie w środowisku mafijnym, a młodzi bohaterowie są po przejściach. Przez to pojawiło się wiele niesamowicie smutnych, wzruszających fragmentów, w których strasznie współczułam głównym bohaterom. Nie dało się inaczej, bo to, co ich spotykało mogłoby przerosnąć dorosłego człowieka, a co dopiero wchodzącego w życie nastolatka. A jednak oni jakoś radzili sobie z problemami - lepiej, gorzej, różnie. "Niezbędnik..." dzięki temu jest zaskakująco optymistyczny. Pokazuje siłę marzeń, prawdziwej przyjaźni i więzów rodzinnych.

To właśnie relacje międzyludzkie stanowią podstawę fabuły, nie same wydarzenia będące udziałem bohaterów. Akcja staje się tylko pretekstem do opowiedzenia pewnej historii. Historii o uczuciach, o dorastaniu, o wadze prawdziwej przyjaźni. O byciu człowiekiem, kiedy warunki, w których żyjesz podważają prawo do człowieczeństwa i jego podstawę. I o marzeniach, dzięki którym można dostrzec światełko w tunelu. Dzięki temu powieść jest naprawdę piękna i skłania do przemyśleń. Łagodnie, nienachalnie, tak by było to naturalne dla czytelnika. 

Czy poza zachętą do refleksji "Niezbędnik obserwatorów gwiazd" ma coś do zaprezentowania? Ma ciekawą fabułę - nie da się powiedzieć, że jest szybka czy ma dużo zwrotów akcji, bo tak nie jest. Za to jest bardzo realistyczna i przez to interesująca.

Bohaterowie są też bardzo dobrze wykreowani. Z pasjami, czynnikami motywującymi, marzeniami. Postacie literackie często lubię, czasem nie, ale rzadko zdarza się, by budziły coś na kształt szacunku. Tymczasem kreacja niezwykle altruistycznego Finley'a sprawia, że to mimowolny odruch. A nie jest jedyną postacią, która budzi podobne odczucia.

Książka zawiera niezwykły ładunek emocjonalny. Wspominałam już o wzruszeniu, był i zwykły smutek, ale były też fragmenty zabawne. Na nieco ponad trzystu stronach Quick zawarł wydarzenia, które budziły naprawdę dużą mieszankę emocji i jest to naprawdę mocna strona "Niezbędnika obserwatorów gwiazd".

"Niezbędnik obserwatorów gwiazd" jest wart przeczytania, niezależnie czy oczekuje się miłej lektury, czy szuka się czegoś poważniejszego. Z całą pewnością przypomni, co jest ważne w życiu.


Proszę o komentarze :)

7 komentarzy :

  1. Nie wiem, jakoś do mnie ten tytuł nie przemówił, trudno mi jest przeczytać ostatnio jakąś nowość (no, 2014 rok, to niby dość dawno, aleee)... No, nie mogę jakoś się przekonać, może to dlatego, że wszyscy sięgają po dane pozycje? nie wiem :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam bardzo odczucia po lekturze Niezbędnika. Książka mi się bardzo podobała i czytałam ją z nieukrywaną przyjemnością. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :) Mnie również "Niezbędnik" się bardzo podobał.

      Usuń
  3. Ciężka, nieco poruszająca problemy psychologiczne tematyka, dlatego chętnie zapoznam się z tą książką, jak tylko nadrobię inne zaległości. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam akcję w powieściach, ale niekiedy historia do opowiedzenia musi nad nią zaważyć, więc nie odrzucam tego tytułu. Poruszane trudne tematy mnie interesują, czytanie o bohaterach mających problemy, często jest trudne, ale mam ochotę na tę pozycję, jak na inne autora. Czytałaś ich więcej?

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, ale mam zamówione w bibliotece, mam nadzieję, że niedługo będę mogła je odebrać. Zdaje się, że również mają trudną tematykę podaną w dość lekki sposób i są świetnie napisane - tak przynajmniej wnioskuję po przeczytanych recenzjach.
      Pozdrawiam

      Usuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i proszę o ich zostawianie - miło wiedzieć, że ktoś czyta.

Jestem na Facebooku

Szara Kawiarenka

oraz Instagramie

Instagram

...

Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl