Strony

wtorek, 27 maja 2014

[26] "Chłopcy: Bangarang"


Tytuł: Chłopcy: Bangarang
Autor: Jakub Ćwiek
Rok wydania: 2013 
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Liczba stron: 294


"Chłopcy: Bangarang" jest drugą częścią serii mówiącej o losach Dzwoneczka i jej wielkich, nienajmłodszych Chłopców w Drugiej Nibylandii. Czas biegnie nieubłaganie, a więc i Chłopcy w końcu musza stać się mężczyznami, co w tym tomie powili zaczyna następować.


W tomiku znajduje się sześć chronologicznie ułożonych opowiadań, posłowie oraz interesujące dodatki. Wszystkie opowiadania są pisane lekko, z humorem i często sporą dawką absurdu. W każdym tekście inny bohater odgrywa kluczową rolę, tym samym dając się bliżej poznać. Mają zróżnicowane charaktery, ale niemal wszyscy są niedojrzali i nie grzeszą nadmierną inteligencją. Oczywiście są wyjątki - Dzwoneczek, Pan Proper i najmłodszy Kubuś.

"Kocie łapki" są drugim opowiadaniem, pisanym z perspektywy kota i są najciekawsze. Pan Proper jest postacią antropomorficzną i bardzo dobrze wykreowaną. Dba o swój ogon i jest egoistyczny podobnie jak Chłopcy, jednak jest o wiele bardziej mściwy i niebezpieczny. W tym tomie tylko Kot decyduje się wejść na Skrót i podróżować Drogą. Nie sam, a w towarzystwie kociaków, którym pozwala w ten sposób na zemstę. "Kocie łapki" są najbardziej fantastycznym opowiadaniem w zbiorze. Dodatkowym atutem tego opowiadania jest znikoma ilość wulgaryzmów. W pozostałych opowiadaniach, szczególnie w pierwszym jest ich bardzo dużo. Oczywiście są na miejscu, są zrozumiałe zważywszy na kreację postaci i świata, jednakże co za dużo, to nie zdrowo.

"Twój stary" jest opowiadaniem, w którym trochę poznajemy dzieciństwo Chłopców. Są w nim opisane dobre chwile ale i złe. Jest pisane dość chaotycznie i chwilami pojawia się problem z kategorii czy autor pisze o czasach współczesnych Chłopcom, czy też cofnął się już do ich dzieciństwa.

Na końcu książki znajdują się dodatki - kilka szkiców przedstawiających wybrane postacie, opis gry w Masę oraz wierszyk i piosenka Ćwieka. Na Masę chyba jestem już za duża, jednak wiersz i piosenka stanowią jeden z ciekawszych dodatków jakie spotkałam w książkach.

"Chłopcy: Bangarang" są przyjemną lekturą, jednakże nie pozostają w pamięci na długo i nie należą do książek, do których się wraca. Nie poprawiają tego wrażenia również morały wynikające z poszczególnych opowiadań - zbyt proste, zbyt oczywiste i wtórne. Na szczęście zakończenie jest bardzo interesujące, wiec i po część trzecią sięgnę.

Ocena: 3,5/6
Recenzja ukazała się również na Webook.pl

8 komentarzy :

  1. Nie słyszałam nigdy o tym opowiadaniu , może będąc w empiku z czystej ciekawości kupię pierwszy tom ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może lepiej najpierw wybrać się do biblioteki?:)

      Usuń
    2. mam manię kupowania książek ;) W bibliotece sprawdzałam , chwilowo nie było , może wkrótce się pojawi .. ;)

      Usuń
    3. Jak mania, to już wszystko rozumiem :) Miłej lektury :)

      Usuń
  2. A mnie się ogromnie ta część spodobała, nawet bardziej niż pierwsza i jak wsiąkłam to nie mogłam się oderwać! Jesienią trzeci tom, już się nie mogę doczekać :3

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie powiem, 3 tom też mnie interesuje po takim zakończeniu. Ale "Bangarang" i tak średnio mi się podobało :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam zamiar przeczytać, ale tylko jeśli pojawi się w mojej bibliotece. Sama nie zamierzam kupować, bo mogę sie na niej zawieść. Ale tematyka mi się podoba. :)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Poszukam w bibliotece. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze i proszę o ich zostawianie - miło wiedzieć, że ktoś czyta.

Jestem na Facebooku

Szara Kawiarenka

oraz Instagramie

Instagram

...